Методичні рекомендації щодо фенологічних спостережень за живою і неживою природою восени

    Методичні рекомендації щодо фенологічних  спостережень за живою і неживою природою восени
   Згідно з новим Державним стандартом, до структури навчального плану введено предмет «Природознавство», який вивчається з першого по четвертий клас.  Курс природознавства – це новий предмет у початковій школі, який є першою сходинкою до формування в учнів природничо – наукової картини світу. Кожен урок природознавства – це мандрівка в природу, яка поєднується з дослідженнями та практичною діяльністю учнів. Ці уроки вчать дітей проводити спостереження, організовувати дослідницьку практичну діяльністю, створювати проекти.
     Ведення спостережень – складний процес, що ввібрав в себе знання різних природничих галузей , які мають прикладне та еколого – просвітницьке значення в житті людини. Систематичне ведення спостережень за природою та сезонний принцип навчання складає зміст природознавства в початковій школі.
      Спостереження проводиться за конкретними об’єктами  та явищами природи з навчально – виховною метою, за чітким планом та у певній послідовності. Розпочинати слід  із  спостереження за об’єктами неживої природи ( полудневе положення сонця, зміна температури повітря, хмарність, опади,напрямок та сила вітру, стан водойм та грунту). Потім , зважаючи на стан неживої природи, аналізувати умови, в яких перебувають живі організми: рослини та тварини. Заключним етапом спостережень має стати діяльність людей у місті та селі. Важливо вивчати та аналізувати народні прикмети, що надасть можливість прогнозувати погоду.
 
План проведення спостережень за неживою природою восени
1.     Щоденне вимірювання температури повітря
2.    Спостереження за змінами полудневого положення Сонця – один раз на місяць близько           22 числа
3.    Спостереження за змінами тривалості дня і ночі
4.    Остання гроза з громом
5.    Перші заморозки на грунті
6.    Кількість днів з ранковими туманами
7.    Кількість ясних, хмарних та похмурих днів
8.    Кількість дощових днів
9.    День, коли вперше з’явилися сніжинки
10. День, коли калюжі вкрилися льодом
11. Сніг вперше вкрив землю
12. Замерзла місцева водойма
План проведення спостережень за рослинами восени
1.    Початок цвітіння вересу звичайного в соснових лісах
2.    Пожовтіння листя на березах, осиках, липах
3.    Дозрівання горобини, ліщини, калини
4.    Опадання дозрілих жолудів
5.    День, коли в переважної більшості дерев листя повністю набуло осіннього забарвлення
6.    Закінчення грибного сезону – останні грузді і опеньки
7.    Початок і масовий листопад у беріз, каштанів, лип.
8.    Час, коли на поверхні водойм зникли водяні рослини: латаття, глечики, ряска
9.    Час, коли більшість дерев уже повністю скинули листя
10.  Закінчення сільськогосподарських робіт на городах, полях, у садках
 
План проведення спостережень за тваринами восени
1.    Поява в повітрі осіннього павутиння, початок перелітання павуків
2.    Початок залягання риб у зимувальні ями
3.    Час переходу земноводних до зимового заціпеніння. Зафіксувати дані, коли востаннє                бачили земноводних
4.    Час переходу плазунів до зимового заціпеніння
5.    Перші зграї лелек, журавлів, диких гусей
6.    Остання осіння пісня шпака
7.    Зміна забарвлення хутра у звірів – білок, зайців, ласок
8.    Визначення чисельності гризунів у кінці осіннього сезону
9.    Поява останніх свіжих кротовин на поверхні грунту
10.  Залягання у сплячку їжаків
 
 
Дані фенологічних спостережень варто фіксувати із зазначенням дати у спеціальну таблицю. Якщо діти навчаться спостерігати за природою, то екскурсія до лісу або прогулянка перетвориться на чудову подорож, під час якої можна отримати багато нової захоплюючої та корисної інформації про навколишній світ. Живе спілкування з природою зробить не лише шкільні уроки, а й саме життя цікавим та змістовним. Дитяча допитливість, чутливість, легке сприйняття явищ та об’єктів природи сприяють накопиченню життєвого досвіду першокласників, що в подальшому впливатиме на особистісний розвиток дитини.
Підсумки фенологічних спостережень за живою та неживою природою подано у презентації.
Список використаної літератури
Грущинська І. Як спостерігати за природою. Читанка з природознавства. - Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2009